Categories: Blog

Hoe geef je de Regeling Reductie Energieverbruik vorm?





Hoe geef je de Regeling Reductie Energieverbruik vorm?

Heb je als gemeente al concrete plannen hoe je het geld uit de Regeling Reductie Energieverbruik gaat inzetten? Of loop je juist vast in de praktische uitvoering ervan? Als communicatiebureau kunnen we je gelukkig ondersteuning bieden bij het hele proces.

Zo kun je Code C inzetten als projectbegeleider. Want, zoals onze Sylvia zo mooi zegt, in complexe en dynamische situaties (elk communicatieproject dus) hoef je niet meer aan te komen met vuistdikke strategieën. Daarom bieden we bij Code C ondersteuning op een meer flexibele manier.

In korte etappes gaan we samen met onze klant aan de slag. We leveren steeds iets op waar je als klant iets aan hebt, met de mogelijkheid om op tijd bij te sturen. Dat is handig, want soms wil je externe gebeurtenissen meenemen in je plannen, zoals bijvoorbeeld de uitkering van de Regeling Reductie Energieverbruik. Of soms past juist iets niet in je (communicatie)plan en op deze manier kunnen we hier ook snel op inspringen.

Het ontvangen geld van de Regeling Reductie Energieverbruik inzetten

Stel je voor, je weet al precies wat je wil doen met de ontvangen RRE gelden. Je gaat informatieavonden organiseren of vouchers uitdelen. Maar je mist hier nog een opvallende insteek of juist wat herkenbaarheid in je communicatie. Dan kun je ons ook als communicatieadviseur betrekken bij je campagne. Zo kunnen we samen acties bedenken om inwoners te stimuleren energiebesparende maatregelen te nemen.

Want, weten we uit ervaring, een heleboel kleine maatregelen samen kan een groot positief effect hebben. Toch kan het een uitdaging zijn om woningeigenaren te motiveren tot kleine energiebesparende maatregelen. Het stimuleren van deze acties is juist nu voor veel gemeenten aan de orde, gezien de gelden van de Regeling Reductie Energieverbruik pas zijn verdeeld.

Inwoners stimuleren om kleine energiebesparende acties uit te voeren

Code C ontwikkelde in opdracht van de Bredase Energie Coöperatie samen met Gemeente Breda en HOOM een nieuw platform. Op WoonWijs Breda kunnen inwoners van Breda alles lezen over het verduurzamen van hun huis. Dat kan gaan om kleine maatregelen, zoals tochtstrips aanbrengen, maar ook grote maatregelen, zoals verbouwingen of isolatie. Inwoners krijgen van lokale energiecoaches tips over het energiezuinig maken van hun huis.

De website werd gelanceerd en BN de Stem schreef een mooi artikel waarin ook Emiel Rouws, energiecoach van BRES, aan het woord kwam:

“Het leuke is: ik doe dit nu vijf jaar. In het begin kregen we vooral vragen uit de middenklasse, inmiddels is echt iedereen ermee bezig”, ervaart energiecoach Emiel Rouws van de Bredase Energie Coöperatie (BRES). Hij en zijn collega’s komen letterlijk over de vloer. Stellen aan de keukentafel vragen over het verbruik, over isolatie. ,,We adviseren op maat. Kijken goed waar kou tegengehouden kan worden. Waar echt verbeterpunten zitten. Eigenlijk zetten we dingen op een rij, over hoe het op een zo logisch mogelijke manier beter kan”, legt hij uit.

Op het platform van WoonWijs Breda is het nu mogelijk om gelijk een afspraak te maken met een energiecoach van BRES. Dit maakt advies over energiezuinig wonen heel laagdrempelig!

We ondersteunen jou zodat je het meest haalt uit je ontvangen subsidie

Wil je ook dat we met jou meedenken over kleine maatregelen leuker en toegankelijker maken? Code C komt graag bij jou langs voor een creatieve brainstorm of geeft je bestaande ideeën verder vorm. Niet alleen de strategische kant, ook de praktische uitvoering van je plannen werken we uit.  Zo creëren we relevante content die past bij je doelgroep en de (awareness)fase waarin je inwoner zich nu bevindt. Interessant? Stuur gerust een e-mail naar Claire via info@code-c.nl of boek meteen een Groene Boost!


Ben jij duurzaamheidsmanager, beleidsvoerder bij de overheid of heb je gewoon een mooi duurzaam initiatief? Wij juichen je plannen graag toe. Tijdens een Energie Boost bieden we je communicatieadvies, do’s en dont’s en een simpele strategie om je doelgroep te bereiken.


Claire Dekkers

Share
Published by
Claire Dekkers