Categories: Blog

Durf keuzes te maken met het Strategisch Communicatie Frame

Herken je dat? Het communicatieplan is net af en dan komt er iets tussendoor. Een nieuwe subsidie (RREW, Energiearmoede, klimaatgelden), een wijkaanpak, een isolatieaanpak of weerstand bij de doelgroep die het plan helemaal in de war stuurt. Daar zit je dan. Heb ik de goede beslissingen genomen? vraag je jezelf af. Het ontbreekt je even aan focus en laat je twijfelen aan de keuzes die je al in je plan hebt gemaakt. Is het te laat om iets anders te proberen?

Bij Code Groen geloven we niet in traditionele plannen en vuistdikke strategieën. Het is veel fijner als je de mogelijkheid hebt om op tijd bij te sturen. Daarom werken we samen met onze klanten in korte etappes aan een helder plan. En dus maken we graag gebruik van het Strategisch Communicatie Frame voor  jouw strategie.

Deze twee modellen vormen de basis voor onze aanpak. Maar wat betekent dat nu concreet? Het zorgt ervoor dat je communicatieproject flexibel verloopt, maar wel volgens een goede strategie.

Zo gebruiken we het Strategisch Communicatie Frame voor je project

Bij praktisch elk communicatieproject maken we gebruik van het Strategisch Communicatie Frame. Met het communicatieteam gaan we een paar uur aan de slag om het frame in te vullen. Dit helpt ons je organisatie en het vraagstuk beter in kaart te brengen.

Voor jou als klant schept dit ook enorm veel helderheid. Je strategie is natuurlijk belangrijk, maar wat ga je nu daadwerkelijk doen? En hoe betrek je je omgeving? Het dwingt je om focus te krijgen binnen je organisatie.

‘Het goede goed doen’, noemt emeritus hoogleraar corporate communicatie en communicatiemanagement Betteke van Ruler dit. Samen met adviseur Frank Korver schreef zij het praktische boek Strategisch Communicatie Frame. Het bestaat uit acht bouwstenen die je dwingen de juiste keuzes te maken. ‘Dankzij dit frame weet je waar je naartoe werkt en of je nog steeds met de goede dingen bezig bent’, zegt Frank. Samen met jou als klant doorlopen we deze bouwstenen om tot een goede strategie te komen.

De bouwstenen: de richting en de realisatie van jouw mooie duurzame project

Visie

Het Strategisch Communicatie Frame bestaat uit 8 bouwstenen, maar is ook onderverdeeld in een linkerhelft en een rechterhelft. Tijdens een gezamenlijke sessie vullen we eerst de linkerkant van het frame, dat je helpt om een richting te kiezen. Het begint met je visie als organisatie of gemeente, want dat geeft sturing aan wat je doet. Waarom doe je wat je doet, en wat vind je belangrijk?

Interne situatie

Ook stellen we jou veel (soms kritische vragen) over de interne situatie, dus wat er binnen de organisatie of gemeente speelt. Dat is nodig, want als er geen match is tussen wat er echt leeft en wat we uitdenken in strategie, is de meerwaarde ervan niet duidelijk. Ook kijken we in deze fase naar de rol van communicatie (ondersteuning) binnen de organisatie. Praten over je visie op communicatie, geeft duidelijkheid over wat je van ons kan en mag verwachten.

Externe situatie

Ook bekijken we aan de linkerkant van het frame de externe situatie: welke trends en ontwikkelingen zijn voor ons vraagstuk relevant? Dit is belangrijk om met communicatie (op tijd) in te kunnen spelen en de juiste mensen aan te spreken. Het geeft ons de kans om de strategie aan te scherpen, maar ook de inzichten om bij te dragen aan een betere interne besluitvorming.

Ambitie

Nadat deze drie bouwstenen zijn ingevuld kunnen we aan de slag met de ambitie. Dit is het resultaat van de bouwstenen Visie, Interne Situatie en Externe situatie. Hier omschrijven we de kernwaarden (waar staan we voor?) en de kernopdrachten (waar gaan we voor?).

Kernwaarden zijn hip, ieder bedrijf heeft ze tegenwoordig, maar het alleen opschrijven ervan is niet toereikend. Het moet hier duidelijk worden wat we aan het doen zijn en waarom we dit doen. Hier maken we ook duidelijk wat de opdracht is en geeft richting aan de vraag: ‘wanneer ben ik tevreden?’.

Accountability

Waar ben je eigenlijk verantwoordelijk (en dus accountable) voor? Dit hangt nauw samen met je kernwaarden en je kernopdracht. We formuleren prestatie-indicatoren, die van grote invloed zijn op het plan van aanpak. Prestatie-indicatoren zijn de afgelopen jaren erg populair geworden – misschien ken je ook wel iemand die z’n KPI’s moet halen? In het Strategisch Communicatie Frame worden ze niet alleen gezien als een controle, maar ook als hulpmiddel om te bepalen hoe je verder moet gaan.

Stakeholders, aanpak en het team

Wie hebben we (intern of extern) nodig om je ambities verder vorm te geven? Het is goed om deze personen op tijd te betrekken bij het proces.  Zo stimuleren we betrokkenheid en maakt dat mensen binnen je organisatie zich straks ook herkennen in de aanpak. Ook bij deze aanpak maken we scherpe keuzes, zodat je straks weet wat je uitvoeringsstrategie is en wat er prioriteit heeft. Natuurlijk houden we daarbij ook de capaciteit en het budget in de gaten.

De magie van het Strategisch Communicatie Frame

Eerlijk is eerlijk, het doorlopen van het Strategisch Communicatie Frame kost tijd. Maar het levert jou ook veel op. Dankzij het doorlopen van de bouwstenen geven we richting aan jouw communicatievraagstuk. We houden focus en hebben een strategie, maar wel eentje die we (en jij) voortdurend kunnen bijsturen.

Het resultaat? Jij krijgt een plan op één A4 (of A3), dat je richting geeft in je dagelijks werk en je keuzes.

Het zorgt voor een duidelijke aanpak die precies past bij jou, want wat bij de ene organisatie werkt, hoeft niet bij de andere te werken. Vergeet dus die vuistdikke strategie, maar ga pragmatisch en flexibel om met wat er op je pad komt. Want, zegt Frank Korver zo mooi, ‘alleen dan realiseer je echt toegevoegde waarde. Een goede strategie speelt in op die behoefte aan pragmatisme en wendbaarheid.’

Sylvia Klop

Share
Published by
Sylvia Klop