Categories: Blog

Communiceren over duurzaam ondernemen: de do’s en don’ts

Duurzaam ondernemen? Zo praat je over je goede groene gedrag!

Steeds meer organisaties houden rekening met de effecten van hun bedrijfsvoering op mens, milieu en maatschappij. Een goede ontwikkeling die je ook nog eens extra omzet kan opleveren. Wil jij gaan communiceren over je goede groene gedrag? Vertel jij je stakeholders precies wat ze willen horen over je maatschappelijk verantwoorde acties? Praat jij op een aantrekkelijke manier over duurzaam ondernemen? Wij geven je 5 tips.

1. Het gaat niet om wat je zegt, maar om wat je doet aan duurzaam ondernemen

First of all: het gaat niet om wat je zegt, maar om wat je doet. Communiceer dus alleen als je ook echt verantwoordelijkheid neemt in de manier waarop je je kernactiviteiten uitvoert ten aanzien van het milieu en de sociale context. Iedereen in de organisatie moet deze verantwoordelijkheid voelen. Begin daarom met het maken van een integrale visie op duurzaam ondernemen. Maak deze visie samen met medewerkers zodat je meteen draagvlak creëert. En zorg voor commitment vanuit de top.

  • Ontwikkel een integrale visie op duurzaam ondernemen
  • Zorg voor draagvlak in de organisatie
  • Begin niet zonder commitment vanuit de top

2. Maak medewerkers onderdeel van de nieuwe cultuur

Nu je een integrale visie hebt ontwikkeld, moet je zorgen dat deze visie in ieders DNA terecht komt. De praktijk van duurzaam ondernemen is meer dan het publiceren van cijfers in jaarverslagen. Een organisatie die daadwerkelijk duurzaam onderneemt, introduceert een nieuwe manier van denken en doen. Dat geldt voor alle bedrijfsprocessen: zowel voor inkoop, productie, verkoop en onderhoud als voor HRM en marketingcommunicatie.

  • Zorg dat iedereen in de organisatie weet wat de visie op duurzaam ondernemen is en wat er verandert in de dagelijkse gang van zaken

3. Communiceer extern nooit meer dan intern kan worden waargemaakt

Natuurlijk wil je als organisatie publiciteit genereren rondom jouw goede duurzame gedrag. Het kan je zelfs meer omzet opleveren! Maar communiceer nooit meer dan intern kan worden waargemaakt. De maatschappelijke opinie is machtig en stakeholders zijn kritisch, een klein foutje kan grote gevolgen hebben.

  • Communiceer alleen datgene dat je waarmaakt

4. Stem je communicatie af op de doelgroep

Gaat je hele bedrijfsvoering om of ga je een duurzame lijn ontwikkelen? Maak in beide gevallen een duidelijke segmentatie van de doelgroep. Wie is ontvankelijk voor het duurzame product of de duurzame dienst? En wie is meer geïnteresseerd in de (technische) specificaties en de prijs? Spreek je verschillende doelgroepen op een andere manier aan en stem de communicatieboodschap af op de doelgroep.

  • Maak een doelgroepensegmentatie
  • Ga in gesprek met de doelgroep. Wie weet beter wat de consument wil dan deze zelf?
  • Stem je communicatieboodschap af
5. Mix met je communicatiemiddelen

Klaar om naar buiten te gaan? Kies de juiste mix van communicatiemiddelen.

Claire Dekkers

Share
Published by
Claire Dekkers