Categories: Blog

Water en (crisis)communicatie onlosmakelijk verbonden





Water en crisis communicatie ontcijferd

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan een nieuwe akkoord dat klimaatverandering wil voorkomen. De internationale klimaatconferentie, oftewel de Klimaattop 2015 wil een einde maken aan de uitstoot van schadelijke broeikasgassen. Verder willen ze voorkomen dat de aarde met meer dan 2 graden Celsius opwarmt. Kortom, een mooie gelegenheid om het te hebben over water, want de stijging van water is het belangrijkste wereldwijde issue aan het worden.

Rioolstelsel van Nederland

Ondanks onze deltawerken heeft ook Nederland een reële kans op overstromingen. Dat delen van Nederland kunnen overstromen heeft deels te maken met het rioolstelsel dat het water niet meer aan kan. In de toekomst worden regenbuien voorspeld waar ons rioolstelsel niet voor gebouwd zijn. Sterker nog, er worden regenbuien voorspeld waar geen enkel rioolstelsel überhaupt voor gebouwd kan worden. Indien je je afvraagt of jouw huis ook onder water komt te staan bij z’n extreme regenbui, kijk dan snel op www.overstroomik.nl om jouw huis te controleren.

Vanuit het Rijk is er het initiatief Ons Water. Dat is een website waar informatie te vinden is over wat te doen bij overstromingen. Alleen heeft deze zendgerichte communicatie bijna geen nut, omdat mensen vaak pas in actie komen als er daadwerkelijk iets aan de hand is. Voor ons als communicatiespecialist is het dé uitdaging om mensen te beschermen tegen de mogelijke risico’s.

Water Communication Exchange Platform

Een paar dagen geleden las ik over het Water Communication Exchange Platform in vakblad C van Logeion. Dat is een internationaal platform waar kennis wordt uitgewisseld op het gebied van water en communicatie. Daar las dat drie communicatiespecialisten uit Nederland afgereisd zijn naar New York en Washington om daar te spreken met waterspecialisten en communicatiedeskundigen. Doordat er gezamenlijk wordt gediscussieerd over wereldwijde issues kunnen er grote stoppen worden gezet. Ik heb een paar conclusies gefilterd waarmee we met communicatie zeker winst kunnen behalen:

  • Wees relevant, sluit aan bij de taal en belangen van je stakeholders en ontmoet ze op plaatsen waar zij komen
  • Zorg voor genoeg viermomenten om je doelen te bereiken en praat niet alleen over de problemen
  • Organiseer (water) communicatie kennisuitwisselings-programma’s om van elkaar te leren

Hierbij kun je alle conclusie op een rij bekijken. Het is een goed initiatief dat we op meer terreinen zouden kunnen inzetten. Want als we het moeten hebben van de wereldleiders die in twaalf dagen een nieuw akkoord hebben, gaan we kopje onder.


Ben jij duurzaamheidsmanager, beleidsvoerder bij de overheid of heb je gewoon een mooi duurzaam initiatief? Wij juichen je plannen graag toe. Tijdens een Energie Boost bieden we je communicatieadvies, do’s en dont’s en een simpele strategie om je doelgroep te bereiken.


Claire Dekkers

Share
Published by
Claire Dekkers