Categories: Blog

De RREW subsidie vormgeven? Denk aan je doelgroep!





Straks de RREW subsidie inzetten? Ken je inwoners!

Een tijdje geleden sprak ik met wat oudere mensen die druk bezig waren geweest met hun keuken verbouwen. Ze wonen in een jaren ’80 woning, die ze jaren geleden van hun woningbouwcorporatie hebben overgekocht. Ze hadden een heleboel aan hun keuken gedaan, maar van het gas af? Dat gingen ze niet. Waarom niet? Tja, dat was iets met elektriciteit, te duur, de meterkast, te moeilijk…

Natuurlijk komen er kosten kijken bij het energiezuinig(er) maken van je woning. Maar was het alleen de investering? Nee, zeker niet. Wat zou er gebeurd zijn als ze in gesprek waren gegaan met een energiecoach? Of als ze gepraat hadden met een ervaringsdeskundige? Als ze het energieloket hadden kunnen vinden? Mogelijk hadden ze dan een andere keuze gemaakt.

Technisch en financieel is het energieneutraal maken van woningen best een uitdaging. Toch is het ook vaak de communicatie erover die een groot verschil maakt. Wat kun je nu doen om jouw inwoner te stimuleren om zijn huis te verduurzamen? Dit zijn vier tekenen dat je al op de goede weg bent!

1. Je denkt buiten je eigen kaders

Ben je als professional dagelijks bezig met thema’s als de warmtetransitie of energietransitie? Dan is het goed om af en toe even te stoppen en stil te staan bij de ontvanger van de communicatie. Sommige van deze thema’s zijn nu eenmaal best ingewikkeld en abstract. Het is kunst om op een heldere manier te communiceren en je te verplaatsen in de inwoner.

Het bereiken van de doelen van de overheid vraagt veel van inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Je kunt niet verwachten dat iedereen deze doelen zonder discussie deelt.

Een woning wordt beter en energiezuiniger, what’s not to like, zou je denken? Toch zit een inwoner zit niet altijd te wachten op de rompslomp die een verandering met zich meebrengt. Een bewoner die huurt via een woningcorporatie, herinnert zich misschien nog eerdere slechte ervaringen met de woningcorporatie. Of voelt zich teleurgesteld, doordat andere beloftes niet zijn waargemaakt.

2. Je kent je doelgroep(en) goed

Wat hebben jouw inwoners al gedaan om te verduurzamen en waar zijn ze in het proces? Het is essentieel om te weten aan welke doelgroepen je jouw boodschap wil overbrengen. Zo kun je bepalen welke maatregelen passen bij jouw doelgroep en waar er sprake is van ‘laaghangend fruit.’

Richt je je eerst op de gezinnen in de nieuwbouwwijk? Of wil je gepensioneerden bereiken? Niet iedereen heeft dezelfde motivatie en mogelijkheden om te verduurzamen. Daarom is het essentieel dat je weet met wie je wat wil gaan communiceren.

3. Je werkt met het inzetten van de RREW subsidie actief samen met andere stakeholders

Het kan zeker helpen om bij dit gesprek een onafhankelijke energiecoach of buurtcoach te betrekken. Op dit moment zijn er een heleboel vrijwilligers actief bij stichtingen. Een onafhankelijk geluid van een onafhankelijke partij voelt prettig en vertrouwd voor een inwoner.

Zo kom je te weten wat er speelt. Waardoor stelt jouw inwoner zich nu terughoudend op? Gelooft hij niet dat kleine maatregelen helpen, of weet hij niet hoe hij radiatorfolie aanbrengt? Misschien ligt zijn focus nu op het ongemak en de moeite, waardoor hij ziet niet dat het een warm huis oplevert. Actief luisteren zorgt ervoor dat je de bezwaren erkent, ook al denk je er inhoudelijk anders over.

Natuurlijk wil je ook achterhalen wat voor je inwoner wel belangrijk is. Waar is die inwoner toch gevoelig voor? Is dat de motivatie om te besparen? De wetenschap dat het milieu ermee geholpen is? Of dat hij dit de buren kan vertellen..?

Ook al zijn er verschillende stakeholders betrokken bij het vormgeven van de RREW subsidie..  Uiteindelijk heeft iedereen hetzelfde belang: een prettige leefomgeving voor onszelf en de generatie na ons.

4. Je gebruikt de kracht van herhaling

Inzet op persoonlijke communicatie kost tijd en aandacht, maar is ook ontzettend waardevol.  Ga je op tijd met hen in gesprek, dan loont dit verderop in het project. Je inwoner wil worden meegenomen in het geheel. Doe je dit, dan is een inwoner vaak ook bereid om zijn verhaal te vertellen en te delen.

Dit kan bijvoorbeeld een artikel of video worden waarin hij zijn ervaringen over de maatregelen deelt. Andere bewoners zien die verhalen onder andere op de website en sociale media en in de lokale krant.

Het kost vaak even tijd voordat de boodschap je inwoners bereikt. Wees daarom niet bang om je communicatie op verschillende manieren in te zetten en te herhalen. Veel acties – bijvoorbeeld acties die om kleine maatregelen gaan, vallen en staan met herhaling. Pak de boodschap telkens anders in en je bent al een heel eind op weg.

Kom je er niet helemaal uit? Misschien heb je voor de RREW subsidie behoefte aan procesbegeleiding bij de uitvoering of zet je Code C als communicatieadviseur in. Wellicht wil je onze hulp bij het trainen van energiecoaches als het gaat om (online) communicatievaardigheden. Samen bekijken we waar wij jou kunnen ondersteunen en jij beslist wat je zelf wilt oppakken. 

Benieuwd naar een heldere boodschap waarmee je inwoners stimuleert om stappen te zetten? Bekijk dan de case over de gemeentes Langedijk en Heerhugowaard. Of neem direct contact met ons op. Wij zijn gek op digitale koffie.


Claire Dekkers

Share
Published by
Claire Dekkers