We hebben het allemaal gemerkt: participatie met inwoners speelde zich de afgelopen tijd veel vaker online af. Eerlijk is eerlijk, dit heeft veel meer voordelen dan eerste instantie gedacht.
Zo bespaart het de kosten en organisatie van een fysieke bijeenkomst. Maar je bereikt hiermee ook veel inwoners die normaal gesproken niet naar een fysieke bijeenkomst komen. Denk bijvoorbeeld aan mensen met jonge kinderen, die vaak spitsuur hebben in de vroege avond. Het is moeilijk om naar het buurthuis te komen, maar even online gaan, lukt prima.
Dat participatie de komende tijd nog verder verandert, zien we ook in deze Frankwatching blog over participatietrends. Maar hoe weet je nu als gemeente welke participatiemethode aansluit bij je vraagstuk? Online, offline of een combinatie ervan?
Daarvoor is de nieuwe ParticipatieWijzer, waar er speciaal aandacht is voor het kiezen van de juiste combinatie van participatiemethoden. De ParticipatieWijzer is door ProDemos in samenwerking met het Ministerie van Binnenlandse Zaken en DiA (Democratie in Actie) tot stand gekomen.
Deze slimme tool helpt gemeenten om de participatie te kiezen die past bij hun vraagstuk. Door een goede mix van methoden te kiezen, kunnen de voor- en nadelen van verschillende participatiemogelijkheden elkaar compenseren. Dat zorgt ervoor dat er zoveel mogelijk verschillende groepen aanhaken bij jouw participatietraject.
Ook wij als Code C ondersteunen we gemeenten met (online) participatie en communicatie. We zijn blij dat we met online participatie meer mensen kunnen bereiken. Maar ook dat deelnemers zich vaker gehoord voelen, doordat ze niet hoeven wedijveren met die ene praatgrage buurman.
Tijdens onze online participatietrajecten hoorden we vaak dat inwoners online meer ruimte voelen om hun mening te delen. Dit zeiden deelnemers bijvoorbeeld bij het participatietraject voor gemeente Alphen aan den Rijn:
“Deze vorm van inspraak vind ik heel goed omdat iedereen de mogelijkheid heeft zijn zegje te doen, live praten alleen de brutaalste mensen.”
“Deze manier is prettig. Ik hou helemaal niet van grootschalige bijeenkomsten waar de grote schreeuwers en negatievelingen aan het woord komen. Op deze manier kan iedereen zijn eigen inbreng leveren en kan alle inbreng gelijkelijk behandeld en gewogen worden.”
Deze gemeente vroeg Code C om inwoners, bedrijven, organisaties en regionale overheden op een transparante manier met elkaar in gesprek te brengen.
‘Er moet ruimte zijn om alle vragen, verwachtingen, belangen en behoeften te delen. Zodat duidelijk wordt wat er speelt bij alle groepen, welke kansen gezien worden, en welke zorgen er zijn.’
De gemeente gebruikte de uitkomsten van de online participatie om haar eigen ambities en doelen verder aan te scherpen en daardoor een betere uitwerking van het (master)plan te krijgen.
Alleen nog online participeren?
Door een online participatietraject meteen goed in te richten houd je grip op weerstand, vergoot je draagvlak en betrek je mensen succesvol. We zijn blij dat we dit samen met Facilitating Company konden doen in Alphen aan den Rijn.
Wil het zeggen dat we alleen nog online moeten participeren? Als communicatiebureau denken wij van niet. Er komt steeds meer aandacht voor verschillende leefstijlen en behoeften van inwoners. Dus is het belangrijk dat de manier van participeren vooral daarop aansluit.
En daarom is het zo mooi dat de nieuwe Participatiewijzer gemeenten hierbij ondersteunt.
Wil je eens met ons praten over ondersteuning bij je online participatie? We horen het graag.