Als gemeente wil je een voorbeeldrol vervullen en inwoners en ondernemers informeren op het gebied van energietransitie.
Maar er lopen veel projecten. Van een warmtevisie, grootschalige energie opwek tot aan een Regionale Energie Strategie.
Hoe krijg je de informatie dan overgebracht zonder dat je inwoners zich overweldigd voelen? Hou maak je complexe onderwerpen zoals de energietransitie leuk en aantrekkelijk?
Daar kan een duurzaamheidskrant waarin je veel verschillende thema’s belicht, goed bij helpen. Bovendien kan het een mooi middel zijn om een nieuwe (bewustwordings)campagne te ondersteunen.
Een complete krant maken gericht op duurzaamheid? Dat deden wij afgelopen tijd voor onze opdrachtgever, gemeente Nuenen. Afgelopen voorjaar werd in deze gemeente de duurzaamheidskrant bij inwoners bezorgd. Wat een feest!
De ontwikkeling van een krant kan een hele taak zijn binnen een organisatie waar van alles gebeurt. Wij verzorgen daarom het projectmanagement en leverden alle content aan. Dat was genieten, want we konden talloze artikelen schrijven over ons favoriete thema: duurzaamheid. Op ons gezamenlijke digitale takenbord wemelde het van ideeën en uitwerkingen.
Met een duurzaamheidskrant wil je je als gemeente profileren. Gek genoeg begint dat eigenlijk al tijdens het ontwikkelen van de krant. We merkten dat de belangstelling van buitenaf voor zo’n krant groot is. Er was veel animo om mee te werken, zowel bij de inhoud als aan de advertenties. Je betrekt er als gemeente natuurlijk ook veel (lokale) partijen mee.
Daarom begint het beoogde (zichtbaarheids)effect eigenlijk al voordat je de krant als gemeente uitbrengt. Terwijl je bezig bent met de krant, breid je je netwerk uit en ben je als duurzame partner op de radar bij verschillende lokale partners en bedrijven.
Is de krant klaar voor verspreiding? Dan is dit een (perswaardig) moment om bij stil te staan. Natuurlijk wil je laten zien dat de krant aantrekkelijk is en dat iedereen er iets uit kan halen.
In de duurzaamheidskrant van gemeente Nuenen kozen we daarom voor veel afwisselende content. Recepten, lijstjes en do-it-yourself instructies over verschillende thema’s zoals energie en afval, gingen perfect samen met inhoudelijke artikelen en advertenties. Hierdoor wordt de inwoner niet alleen geïnformeerd, maar ook geïnspireerd.
Voor gemeente Nuenen maakten we een mooie prijspuzzel, waar inwoners aan mee konden doen. De gemeente kwam overigens na het versturen nog eens in het nieuws, doordat er een artikel over de prijswinnaar werd gepubliceerd in de plaatselijke krant. Dat was erg mooi.
Hoe duurzaam is een krant? Dat is natuurlijk een terechte vraag. De duurzaamheidskrant is er één om te bewaren. Iedereen kan eruit kiezen wat hem of haar inspireert.
De krant is ook digitaal te bezoeken, zodat je de link kunt delen op je sociale kanalen. Maar ook als gemeente kun je de inhoud van de krant (her)gebruiken als losse artikelen.
Alle content in de krant is van jou en kun je los gebruiken op je social media kanalen. Stel je voor, dat je 48 stukjes hebt, dan kun je bijna een heel jaar elke week een duurzaam artikel plaatsen. Je maakt in een keer een hele bulk content.
Dat maakt het proces enorm waardevol. Stel je voor, dat je zoveel content had over duurzaamheid dat je een jaar lang vooruit kon plannen? Dat zou mooi zijn, toch?
Dit maakt de duurzaamheidskrant naar onze mening niet zomaar een eendagsvlieg, maar een mooi middel waarmee je zichtbaar blijft op het thema.
Met een duurzaamheidskrant…
¸ …werk je al tijdens de ontwikkeling aan je netwerk
¸ …breng je duurzaamheid onder de aandacht bij inwoners
¸ …heb je eindelijk genoeg content op je kanalen!
Informeer vrijblijvend over de mogelijkheden voor jouw eigen duurzaamheidskrant.