Categories: Blog

Hoe kun je eigen gedrag of gedrag van stakeholders veranderen?

Waarom veranderen moeilijk is als mensen korte termijn geluk willen

Kun jij je ook nog herinneren dat je op vrijdagavond een video huurde bij de videotheek? En dat je ‘m met een beetje pech eerst nog moest terugspoelen voordat je hem kon kijken? Dat kun je je nu bijna niet meer voorstellen. Als mens zijn we nu gewend om veel dingen echt snel te doen en te krijgen.

We bestellen ’t liefst iets wat we de volgende dag in huis hebben. Ons eten kunnen we zelfs in een halfuurtje al bezorgd krijgen. Is er een spannende serie op Netflix? Dan bingewatchen we gelijk alles in een paar uur. Al die mooie ontwikkelingen geven ons gemak en instant plezier. Maar het feit blijft dat sommige gewoontes nog steeds moeilijk te veranderen zijn.

Willen we onze eigen patronen of gedrag van stakeholders veranderen? Dan ervaren we weerstand. Hoe komt het eigenlijk, dat het zo moeilijk is om gewoonten te doorbreken?

Gewend aan je behoeftes op korte termijn

Stel je voor, je bent onderweg en hebt opeens enorme zin in een kaasstengel of een frikandel speciaal. Dan kijk je niet meteen naar de uitkomst op lange termijn, namelijk dat het niet de meest gezonde keuze is of het slecht is voor je lijn. Je wil graag nu deze behoefte vervullen.

Dat je keuze misschien later een minder positieve uitkomst heeft, dat komt later wel. Elk gedrag heeft in de loop van de tijd meerdere uitkomsten of resultaten. Vaak baseren we onze keuzes op de uitkomst die we meteen ervaren en niet op wat het ons op de lange termijn brengt.

Gewend aan een verhaal dat je jezelf vertelt

Bijna iedereen wil wel meer gezonde keuzes maken en misschien vaker naar de sportschool gaan. Maar als je eenmaal op de bank ligt, vraag je je weer af waarom je ook alweer wilde gaan sporten. Je voelt je niet zo lekker, bent moe, of denkt dat het misschien gaat regenen. Vervolgens ga je jezelf de andere kant op pushen want als je er eenmaal bent, zal het wel meevallen. Ken je deze strijd en conversatie met jezelf? Dat is vermoeiender dan gewoon gaan.

Toch is het niet makkelijk om dit te veranderen, want je voelt die weerstand bij verandering. Je bent gewend om het zo te doen en jezelf te vertellen dat je nu eenmaal niet zo sportief bent. Je systeem wil vechten tegen die verandering en tegelijkertijd wil jij wel echt je gedrag aanpakken. Hoe nu verder?

Verander de context als je gedrag ook wil veranderen

Heel simpel: verander de context. Kies een andere les of misschien een andere dag om te gaan. Ga meteen vanuit je werk door naar de sportschool. Maar zorg vooral dat je een vast moment kiest en denk niet dat je wel gaat wanneer het je uitkomt deze week. Heb je op dat moment nog steeds geen zin? Geef jezelf de kans niet om in gesprek te gaan.

Herhaling is een belangrijk onderdeel van gewoonte vorming. Na een aantal weken gaat het steeds makkelijker en op een gegeven moment zelfs automatisch. (Echt!)

Wil je nog meer gedrag van jezelf of gedrag van stakeholders veranderen? Verander dan ook eens de setting die gelinkt is aan de gewoonte. Zou je meer willen halen uit je team? Ga naar een andere plek of ontmoet je klanten of inwoners in een andere sfeer of situatie. Organiseer je een bijeenkomst? Verander eens de vorm waarin je dit meestal giet. Kies voor een nieuwe samenstelling van mensen. Nodig een onverwachte spreker uit.

Kijk kritisch naar je eigen gedrag binnen de organisatie

Merk je niet meteen een verschil? Wees niet ontmoedigd als dit niet meteen resultaat oplevert. Vaak duurt het twee of drie maanden voordat je een gewoonte succesvol hebt geadopteerd. Ben je bezig met een verandertraject binnen je bedrijf? Kijk dan ook eerst kritisch naar je eigen gedrag. Als je de context wil veranderen binnen de organisatie, geef dan ook zelf het goede voorbeeld.

Je collega’s vormen zich namelijk naar de structuur en cultuur van jouw bedrijf. Ontwikkel een cultuur waarin medewerkers zich gestimuleerd voelen en zichzelf kunnen ontplooien. Want ook al is gedragsverandering moeilijk, jij hebt daar zelf wel een groter aandeel in dan je denkt.

Nog even een round-up over het gedrag van je stakeholders:

Wil je jouw eigen gewoonten aanpakken of wil je het gedrag van stakeholders veranderen? Dan vatten we onze tips nog even voor je samen.

• Verander de omgeving waarin het gedrag plaatsvindt
• Koppel herhaling aan een gezonde(re) gedraging
• Geef zelf een positief voorbeeld in je organisatie
• Blijf meebewegen en stimuleer je omgeving

Gun jezelf en anderen ook de tijd om de verandering te implementeren. Zoals gezegd zit de kracht ‘m in herhaling. Wil je eens met ons praten over verandering of participatie? We horen het graag!

Claire Dekkers

Share
Published by
Claire Dekkers