Categories: Blog

Communicatie kan ook tegen je werken




Communicatie kan ook tegen je werken.

Je verwacht dit misschien niet uit mijn mond, maar het is echt zo.

Communicatie is namelijk niet alleen zeggen wat je doet, het is ook doen wat je zegt. En als de zaken achter de schermen niet goed geregeld zijn, of er is binnen de gemeente of organisatie niet genoeg draagvlak, dan gaat communicatie dat probleem echt niet oplossen. Je kunt dan naar de buitenwereld dus niet waarmaken wat je belooft.

Vóórdat je een campagne start is het dus onder andere belangrijk om:
🌱 te onderzoeken wat nu precies het doel is;
🌱 of je processen daarop afgestemd zijn;
🌱 of je de mensen in de organisatie mee krijgt in je plannen;
🌱 en of er voldoende capaciteit is om je plannen waar te maken.

Zoals je inmiddels weet heb ik aardig wat ervaring opgedaan op het gebied van communicatie binnen (gemeentelijke) organisaties. Zo’n 250 projecten verder weet ik wat de grondbeginselen van succesvolle communicatie zijn en dat dit nooit 100% verantwoordelijk is voor het behalen van je doelen.

Gelukkig signaleer ik nu vrij snel wanneer er binnen een gemeente of organisatie zaken nog niet helemaal soepel lopen. Ik adviseer en begeleid hen dan voordat we überhaupt nadenken over de inhoud van een communicatieplan of campagne.

In deze context zie ik mezelf dan ook meer als procesregisseur dan als communicatiespecialist. Herken je dit? Dat je communicatiestrategie compleet de mist in ging omdat het intern niet bleek te werken? Ik ben benieuwd.

Wil je dit in het vervolg op een gedegen manier aanpakken? Stuur gerust een berichtje!

Claire Dekkers

Claire is communicatiespecialist op het gebied van duurzaamheid en milieu. In haar persoonlijke blog deelt ze haar kijk op de ontwikkelingen in dit werkveld. Met Claire in contact komen naar aanleiding van haar blog?

Neem gerust contact met haar op.
076 20 45 880
claire@codegroencommunicatie.nl


Ben jij duurzaamheidsmanager, beleidsvoerder bij de overheid of heb je gewoon een mooi duurzaam initiatief? Wij juichen je plannen graag toe. Tijdens een Energie Boost bieden we je communicatieadvies, do’s en dont’s en een simpele strategie om je doelgroep te bereiken.


Claire Dekkers

Share
Published by
Claire Dekkers