Categories: Blog

Duurzame oplossing voor afval scheiden bij Erasmus Universiteit




Met een trots gevoel blik ik terug op een project dat ik met Code C mocht doen voor de Erasmus Universiteit Rotterdam. Daar moest een duurzame oplossing komen voor het afval scheiden binnen de universiteit en ze zochten hierbij een communicatiebureau dat gespecialiseerd was in duurzaamheid.

Dan ben je bij Code C natuurlijk aan het goede adres.

Op de Erasmus Universiteit (EUR) is een ambitieus duurzaamheidsbeleid met als een van de speerpunten afvalscheiding. Betere afvalscheiding draagt bij aan de ambitie van de EUR om een van de meest duurzame universiteiten van Nederland te worden. De wens is om in 2024 wel 75% van het afval op de universiteit te recyclen.

Een nieuwe afvalstrategie naar een geheel circulair systeem

Met deze nieuwe afvalstrategie werkt de universiteit toe naar een geheel circulair systeem in 2030. Het belangrijkste doel was om zowel studenten als medewerkers bewust te maken van het scheiden van afval en ook om ze te stimuleren om daadwerkelijk afval te gaan scheiden.

Een helder vraagstuk, waar meerdere oplossingen voor bedacht konden worden. Op zo’n moment start ik met verschillende brainstormsessies om als eerste de organisatie goed te leren kennen. Wat speelt er intern en extern? Welke visie is er op communicatie en welke communicatiedoelstellingen willen we bereiken? Met welke partijen en personen moeten we gaan samenwerken, hoe gaan we meten wat we doen en hoeveel capaciteit en budget is?

Een omvangrijk project dus, en ook nog in het Engels, wat het voor mij extra spannend maakte. Net als het samenbrengen van de vele mensen en afdelingen. Want elke universiteit op de campus is eigenlijk een organisatie op zich en dat zijn er best veel.

Een jaar lang gezamenlijk aan de slag

We zijn bijna een jaar lang aan de slag geweest waarin we naast de communicatiestrategie ook mee hebben gewerkt aan de gebruikerssessie om de juiste duurzame afvalbakken te kiezen en te implementeren, maar ook de communicatie op en rond de afvalbakken en de uiteindelijke campagneslogan ‘Bin It Right’ door te voeren. Met middelen als een video, infographic en signing op de campus. Alles stond klaar voor een grote lancering tijdens de introductieweek toen er helaas weer een nieuwe golf COVID-19 uitbrak.

Door het vele thuiswerken van studenten en hoogleraren is er nooit geen grote lancering meer geweest. Toch ben ik nog altijd ontzettend trots op dit project.Vooral op het samenbrengen van de vele mensen, teams en afdelingen. Het was een grote uitdaging, maar om uiteindelijk samen tot een kloppend geheel te komen is toch wel bijzonder.

Ik wilde daarom dit concept ook met je delen vandaag. Wat vind je ervan, laat je me het weten?

Claire Dekkers

Claire is communicatiespecialist op het gebied van duurzaamheid en milieu. In haar persoonlijke blog deelt ze haar kijk op de ontwikkelingen in dit werkveld. Met Claire in contact komen naar aanleiding van haar blog?

Neem gerust contact met haar op.
076 20 45 880
claire@code-c.nl
www.code-c.nl



Ben jij duurzaamheidsmanager, beleidsvoerder bij de overheid of heb je gewoon een mooi duurzaam initiatief? Wij juichen je plannen graag toe. Tijdens een Energie Boost bieden we je communicatieadvies, do’s en dont’s en een simpele strategie om je doelgroep te bereiken.


Claire Dekkers

Share
Published by
Claire Dekkers