Categories: Blog

Verduurzaming tijdens corona – zo blijf je in gesprek






‘En ben je deze crisis een beetje goed doorgekomen?’ vraagt de tandarts aan mij, terwijl ik in zijn stoel lig. Wat raar is, want de coronacrisis is natuurlijk helemaal nog niet voorbij. Net moest ik nog bij de balie aangeven dat ik in goede gezondheid was.

Toch lijkt het alsof de angst voor het virus langzaam wegebt.

Maar wat voor sporen laat de eerste golf van de crisis achter? De coronacrisis heeft natuurlijk ook gevolgen die niet direct als negatief worden ervaren. Voor de natuur bijvoorbeeld. Het is stiller, het is schoner en mensen (her)ontdekken de schoonheid van het landschap.

Maar hoe kijken mensen nu aan tegen de energietransitie tijdens corona? En erna? Zijn ze bereid om verder te gaan met het verduurzamen van hun huis?

Heeft verduurzaming tijdens corona wel echt prioriteit?

Heeft het klimaatbeleid nu überhaupt wel prioriteit? Er is nogal wat verdeeldheid over hoe we met de combinatie coronacrisis & klimaat om moeten gaan. Dat blijkt uit onderzoek van I & O. Een klein deel van de ondervraagden vindt dat alle aandacht nu naar het bestrijding van het Coronavirus moet gaan. Een andere groep stelt ‘dat het klimaatbeleid weer aan bod kan komen nadat het coronavirus is bestreden en de economie hersteld is.’  

Toch ziet meer dan een kwart van de ondervraagden deze crisis ook als een kans om Nederland duurzamer op te bouwen. ‘Door de opbouw en het herstel van de economie duurzaam in te richten kan het klimaatbeleid verenigd worden met de aanpak van de coronacrisis.’ Wat betekenen deze cijfers nu voor de energietransitie en de bereidheid van mensen om te gaan verduurzamen in huis?

Hoe communiceer je met inwoners over de energietransitie?

Uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis uit april blijkt dat bijna 40% van de huiseigenaren wacht met hun plannen om te verduurzamen. Huiseigenaren stellen isoleren of de aanschaf van zonnepanelen uit. Ze houden het geld liever achter de hand. Een meerderheid (57%) wil eerst het verloop van de crisis afwachten. Ook is bijna een kwart (23%) niet zeker dat ze hun baan en inkomen zullen behouden.

Onderzoek van I&O Research liet begin april zien dat nog steeds een derde van bevolking met de warmtetransitie aan de slag wil. Een grote groep wil daarbij graag betrokken worden door hun gemeente. Acht op de tien Nederlanders zegt nog geen informatie te hebben ontvangen over wat de warmtetransitie voor hen betekent.

De centrale overheid prikkelt inwoners om ook in deze tijden duurzame maatregelen te nemen, door subsidiebedragen te verhogen. Met een pakket aan maatregelen hoopt minister Ollongren onder andere huiseigenaren te stimuleren hun huis te verduurzamen, ook tijdens de coronacrisis. Maar is deze prikkel genoeg?

Zoek de verbinding met je communicatie

Meer dan de helft van de Nederlanders ervaart de coronacrisis als een moment van bewustwording. De crisis liet ons over de inrichting van de samenleving en economie nadenken. Het bood ons naast onzekerheid en verdriet ook troost en verbinding.

Misschien heb je dat zelf ook ervaren tijdens deze ‘intelligente lockdown’. Je stelt je net wat kwetsbaarder op, je praat meer met elkaar. Als inwoner voel je je meer betrokken bij je naasten of bij wat er speelt in je wijk. Er ontstaan allerlei initiatieven om elkaar te ondersteunen en binnenboord te houden.

Hier ligt voor gemeenten een mogelijkheid voor de communicatie met hun inwoners. Als gemeente kun je dit gegeven in jouw communicatie gebruiken om perspectief te bieden.

Er is een nieuw gevoel van verbondenheid, dat we met z’n allen kunnen vasthouden.Dat biedt inwoners vertrouwen, hoop en een gevoel van veiligheid. Geef aandacht aan emoties in je communicatie over verduurzaming tijdens corona – maar ook erna. De crisis kunnen we samen aan – maar de uitdagingen rond het klimaatprobleem ook.

Formuleer positief en benoem wat er wel mogelijk is

Natuurlijk voelt je bewoner angst in deze tijd – maar jij kunt vertrouwen bieden. Sterker nog, dat is nodig, want het lijkt erop dat inwoners vaak wachten op de gemeente. Ze willen graag informatie over duurzaamheid vanuit de gemeente ontvangen. Zelfs zes op de tien (62%) mensen wil hulp van de gemeente of anderen bij de energietransitie. Dat is dus een duidelijke hulpvraag.

Als gemeente is er een enorme kans om het voortouw te nemen. Pro-actieve en open communicatie is gewenst om de warmtetransitie aan te jagen. In je communicatie kun je vaker benadrukken wat mensen allemaal wel aan duurzaamheid doen. Of wat jij zelf doet om toch te informeren of inspireren, ook al is het digitaal. Dit stimuleert inwoners om nog een (volgende) stap te zetten en inspireert anderen uit de buurt.

Neem nu de tijd om te luisteren zodat je gerichter kunt communiceren

Communicatie wordt nog effectiever als je bereid bent te luisteren naar wat er speelt in een wijk. Bij Code C merken we dat daar vaak echt nog veel kansen liggen. Wil je als gemeente inwoners stimuleren om een woning te verduurzamen? Dan is het bijvoorbeeld heel handig om te weten wat voor soort woningen er in die wijk staan. Welke (praktische) problemen komen er vaak voor in een bepaald type woning?

Kijk eens of je minder kunt ‘zenden’ en vraag je af wat inwoners nu willen weten. Luister en verplaats je in jouw doelgroep, want er zitten echte mensen achter. Weet wat er speelt, welke vragen ze hebben en wat ze bezighoudt. Wat hebben jouw inwoners nu nodig? Daarmee kun jij je nu alvast voorbereiden op (communicatie rond) het stookseizoen.

Door een andere blik kun je verbindingen met anderen in de straat of de wijk versterken en de transitie van binnenuit aanjagen.


Ben jij duurzaamheidsmanager, beleidsvoerder bij de overheid of heb je gewoon een mooi duurzaam initiatief? Wij juichen je plannen graag toe. Tijdens een Energie Boost bieden we je communicatieadvies, do’s en dont’s en een simpele strategie om je doelgroep te bereiken.


Claire Dekkers

Share
Published by
Claire Dekkers