Inwoners informeren over duurzame thema’s in Rucphen
Activatie
Activatie
De gemeente Rucphen wil duurzaamheid meer op de kaart zetten. En ze wil inwoners graag meer betrekken bij de verschillende thema’s binnen duurzaamheid, zoals afval, energie en mobiliteit.
Hierdoor groeit bij de gemeente ook de behoefte om met een herkenbaar en terugkerend beeld richting inwoners te communiceren over thema’s binnen duurzaamheid.
Daarmee kan de gemeente al deze verschillende uitingen rond duurzaamheid aan elkaar koppelen. Een visuele ‘kapstok’ die ervoor zorgt dat inwoners deze communicatie nog beter gaan herkennen.
De opdracht:
Ontwikkel voor onze gemeente een visueel concept dat kan dienen als ‘paraplu’ voor alle uitingen rondom duurzaamheid.
We zijn gestart met het invullen van het Strategisch Communicatieframe, dit vormt de bouwsteen voor de ontwikkeling van de campagne. Het frame wordt gevuld met input vanuit verschillende disciplines. Dit helpt ons de organisatie en het communicatievraagstuk beter in kaart te brengen.
Wat zijn de ambities van de gemeente? Wat is de rol van communicatie? Dit schept veel helderheid en geeft focus binnen de organisatie.
De uitkomsten van dit onderzoek (gecombineerd met een bestaand leefstijlonderzoek) gebruikten we vervolgens om een visuele ‘paraplu’ voor de campagne te maken. Gemeente Rucphen ontvangt van ons in deze fase voorstellen voor lettertypen, kleuren en namen voor de campagne.
De nadruk ligt in het hele traject op het ontwikkelen van een gedragen campagne die bij de gemeente en inwoners past. Bij de ontwikkeling van de visuele campagne blijft de gemeente Rucphen dus telkens aan de leiding.
Na overeenstemming over elk aspect werken wij de visuele middelen uit in een huisstijlhandboek. Ook ontvangt de gemeente van ons makkelijk aanpasbare sjablonen om in te zetten op social media en in lokale kranten. Daarnaast krijgt de gemeente van ons een contentplan, met verschillende (communicatie)boodschappen voor de verschillende doelgroepen.
Wat hebben we opgeleverd?