Inwoners stimuleren om energie te besparen
Activatie
Activatie
Bewust omgaan met het klimaat, dat is belangrijk in de gemeentes Langedijk en Heerhugowaard. Er worden al flink wat stappen gezet op weg naar een CO2-neutrale gemeente. Maar deze ambitie zal de komende jaren op verschillende momenten impact hebben op het leven van de inwoners.
Gedragsverandering en bewustwording, dat zijn belangrijke doelen. Want hoe worden inwoners aangezet tot het nemen van energiebesparende maatregelen? En hoe gaan zij energiebesparing herkennen als een eerste stap die zij zelf kunnen zetten? Deze doelstellingen vragen om een heldere strategie en communicatieboodschap.
Ontwikkel een creatief concept voor een communicatiecampagne die bijdraagt aan de gestelde doelen en maak daarvan een visuele uitvoering.
Met de inzet van het strategisch communicatieframe ontwikkelen we een strategie en kernboodschap. Er is een uitgebreid leefstijlenonderzoek beschikbaar, maar het wordt nog niet vertaald in concrete communicatieboodschappen.
We zien een complexiteit aan verschillende doelgroepen, leefstijlen, wijken, bouwjaren en energielabels. Maatwerk is nodig om de verschillende doelgroepen op de juiste manier te bereiken en aan te zetten tot energiebesparend gedrag.
Maatwerk begint bij een algemeen herkenbaar verhaal. Voor de twee gemeentes hebben we een kernboodschap, slogan en visuele stijl gemaakt die voor alle doelgroepen gebruikt wordt. Boven op deze herkenbare basis komt het maatwerk per doelgroep. Dat onderscheidt zich in het gebruik van specifieke foto’s waarin de doelgroep zich herkent, een bepaalde oproep en maatregel, en door de inzet van een passend middel of kanaal.
Verschillende doelgroepen bereiken
Om dit goed te kunnen doen moet je de doelgroepen natuurlijk goed kennen. Het beschikbare leefstijlen onderzoek voorzag in de basis van deze informatie. Dit hebben we vertaald naar een bruikbare strategie en communicatieplanning.
Voorbeeld van verschillen tussen twee doelgroepen:
De ene doelgroep heeft al wat maatregelen genomen, leidt een druk leven en is vooral bereikbaar via online campagnes. Een andere doelgroep heeft nog niet veel verduurzaamd, is met pensioen en heeft veel tijd en is goed te bereiken via geprinte middelen en persoonlijk advies. Dat vraagt om een andere benadering per doelgroep, maar wel binnen dezelfde herkenbare ‘paraplu van de campagne; Goed bezig hoor!
Wat hebben we opgeleverd?
“We zijn er samen in geslaagd om ambitie, doelstellingen en kennis over de samenleving te vertalen naar een narratief en communicatiematrix die consistentie bieden in de communicatielijn en tegelijkertijd flexibel en hands-on zijn toe te passen.
Goed bezig hoor!”