Stel je voor, je hebt als gemeente behoorlijk ambitieuze plannen. Dikke kans dat het thema energietransitie hoog op de agenda staat en je bewoners hierin wil meenemen. Op je website heb je gecommuniceerd over je duurzame doelen.
Je deelt je met volle overgave jouw ambitie, maar je krijgt nog niet echt veel enthousiaste volgelingen. Ook al benadruk je dat iedereen welkom is om mee te denken en te doen. Hoe komt het, dat zo weinig mensen echt in beweging komen? Hoewel we steeds meer afweten van gedrag, blijkt het toch elke keer weer heel moeilijk te zijn om gedrag te beïnvloeden met communicatie. Geen zorgen, waardevolle inzichten over communicatie over duurzaamheid doe je op in deze blog.
Waarom staan jouw inwoners niet te springen om mee te gaan in de energietransitie? Als mens hebben we bewust (en onbewust) meer aandacht voor dingen die onze doelen in het hier en nu beïnvloeden, dan die verder van ons afstaan. Kort gezegd: we zijn meer bezig met concrete en tastbare zaken, dan op ongrijpbare gebeurtenissen die ver van ons af staan.
Klimaatverandering is precies iets wat we ervaren als ver van ons bed, want de effecten zijn voor ons niet altijd direct en niet meteen zichtbaar. Hierdoor wordt het begrip eng en zijn we niet zeker hoe serieus het probleem is.
Bovendien vraagt het ons ook om vooral te minderen met dingen die we doen: minder vliegen, minder energie gebruiken, minder kopen. Ook vinden we maatregelen om bijvoorbeeld ons huis te verduurzamen vaak duur, of zien we op tegen de rommel. Zeker nu de coronacrisis zich heeft aangediend, zijn mensen geneigd hun plannen om te verduurzamen uit te stellen.
Wees je bewust van je eigen motivatie en die van anderen
Bij thema’s als energietransitie en klimaatverandering heb je als duurzame aanjager ontzettend veel te maken met emoties en gedrag. Inwoners hebben soms angst voor het onbekende: ze weten niet precies niet wat ze te wachten staat.
Bovendien voelen ze ook ongemak, doordat ze wel zien dat er iets aan de hand is, maar niet het gevoel hebben dat ze direct een verschil kunnen maken. Dit zie je terug in: onverschilligheid, weerstand of gewoon negeren.
Als aanjager van duurzaamheid, initiator of adviseur ben je er juist op gericht een positief verschil te willen maken in de wereld. Vanuit jouw vakgebied ben je dagelijks bezig met klimaat en wil je impact creëren, zorgen voor blijvende verandering. Je bent omringd door andere bevlogen mensen, die ook de noodzaak zien van een groenere wereld. Laten we wel wezen, je inner circle is helemaal groen.
Dit fenomeen heet group think en het is belangrijk om je ervan bewust te zijn. Want juist door dit verschijnsel zie je soms de echte belangen van inwoners over het hoofd. In de communicatie met inwoners kan het ertoe leiden dat je weerstand niet voldoende begrijpt of onderschat. Dat zou jammer zijn, want dan raak je verstrikt in een wij/zij denken dat vaak niet bijdraagt aan succesvolle participatie.
Hoe kun je inwoners nu wel serieus nemen en succesvol betrekken bij de energietransitie? Leg je focus op hun gedrag en emotie – niet op dwang. Vanuit een traditioneel oogpunt wordt gedacht dat mensen keuzes maken op basis van hun ratio. Dus als je ze maar genoeg informatie geeft of angstaanjagende plaatjes laat zien, zullen ze het belang van het Grote Geheel wel inzien.
Maar keuzes maken we als mens niet altijd rationeel, we maken ze op basis van emotie. Door je communicatie over duurzaamheid hierop aan te passen, kun je participatie bevorderen. Moet iemand iets laten of verminderen? Breng de opoffering dus niet als iets wat niet meer mag of kan, maar bekijk hoe je dit een andere invulling kunt geven. Wat levert het op? Hoe kun je dit omdenken?
Formuleer op een positieve manier
Leg je nadruk op de kansen die verduurzamen biedt, focus op de winst of op de totale besparing van een investering.
Communiceer met het sociaal effect in gedachten
Gebruik het gedrag van de sociale omgeving om te laten zien dat iedereen en z’n buurman ook aan afval scheiden doet.
Benoem de eventuele bezwaren of weerstand
Erken het bezwaar en laat zien dat je begrijpt dat iets vervelend is, of moeilijk. Vraag je af hoe je dit kunt verlichten.
Wil je verder gaan dan zenden en mensen meenemen in je verhaal? Dan speelt de manier waarop je jouw communicatie over duurzaamheid inricht dus een grote rol. Bij Code C hebben we meer dan 20 jaar ervaring in overheidscommunicatie. We denken met je mee over het omzetten van beleid in concrete acties en sturen bij waar het nodig is. Kunnen we je op weg helpen? Boek dan gerust een duurzaam halfuurtje met Claire.
Ben jij duurzaamheidsmanager, beleidsvoerder bij de overheid of heb je gewoon een mooi duurzaam initiatief? Wij juichen je plannen graag toe. Tijdens een Energie Boost bieden we je communicatieadvies, do’s en dont’s en een simpele strategie om je doelgroep te bereiken.