De Transitievisie Warmte, Regionale Energiestrategie, het verduurzamen van woningen.. Binnen een gemeente zijn er verschillende duurzame thema’s die allemaal aandacht vragen. De ambities zijn groot en het inpassen van deze thema’s kan een uitdaging zijn. Hoe worden deze thema’s zichtbaar voor je inwoner? En hoe zorg je daarbij dat je deze inwoner niet overstelpt? Een goede visuele campagne maakt een groot verschil.
Thema’s vertalen in een duurzame campagne
We zien dat dit ingewikkelde vraagstuk in de praktijk dat gemeenten en organisaties zich vaak vertaalt in een serie losse (communicatie) acties en campagnes, zonder duidelijke (visuele) strategie. Dit maakt niet alleen dat je boodschap minder scherp overkomt, maar ook dat je als gemeente veel tijd kwijt bent aan het (laten) ontwerpen van verschillende boodschappen en visuals. Dat is jammer, want uiteindelijk wil je natuurlijk dat je inwoners zich bewust(er) worden en worden meegenomen in jouw duurzame doelen.
Jij maakt de keuzes (en wij ondersteunen je)
Daarom werken we bij Code C met het Strategisch Communicatieframe, het invullen van dit frame vormt de bouwsteen voor het project. Met het team van interne stakeholders gaan we een paar uur aan de slag om het frame in te vullen. Dit helpt ons je organisatie en jouw communicatievraagstuk beter in kaart te brengen. Voor jou als klant schept dit ook enorm veel helderheid. Je strategie is natuurlijk belangrijk, maar wat ga je nu daadwerkelijk doen? En hoe betrek je je omgeving? Het dwingt je om focus te krijgen.
De uitkomsten van dit onderzoek (gecombineerd met leefstijlonderzoeken die je al hebt) gebruiken we om een een ‘paraplu’ voor je campagne te maken. Je ontvangt van ons in deze fase mock-ups van lettertypen, kleuren en woorden, zodat je een idee krijgt hoe je visuele campagne er uit kan komen te zien. Belangrijk hierbij is dat jij nog steeds in de lead bent. De nadruk ligt op het ontwikkelen van een gedragen campagne die bij de gemeente en inwoners past.
Je kunt zelf aan de slag met je visuele duurzame campagne
Wanneer je een visuele campagne hebt goedgekeurd, werken wij de visuals uit in een huisstijlhandboek, waarin je alle codes en varianten terug kunt vinden. Ook ontvang je van ons verschillende sjablonen, die je zelf kunt inzetten op social media of als een advertentie in de krant. We vinden het als Code C namelijk belangrijk dat jij zelf ook praktisch kunt gebruiken wat wij voor je hebben gemaakt.
Zo hoef jij niet voor elke kleine aanpassing iets uit te besteden – al mag dat natuurlijk wel. We leveren we je ook een actieplan aan met verschillende tekstvoorbeelden en een overzichtelijke planning. Zodat je ook voor jouw sociale kanalen genoeg materiaal hebt om mee aan de slag te gaan. Een prettig idee, want dat helpt je nog meer consistentie in communicatie te brengen.
Dit maakt het verschil
Wat levert dit voor jou op? In de eerste plaats geeft het rust binnen je organisatie. Je hebt een duidelijke ‘kapstok’ waarbij je een of meerdere thema’s rondom duurzaamheid kunt ophangen. Ook als je verschillende groepen inwoners wilt bereiken, kun je de teksten makkelijk aanpassen terwijl je boodschap herkenbaar blijft. Door je boodschap vaker onder de aandacht te brengen, zul je eerder indruk maken. Als mensen op verschillende plekken dezelfde argumenten tegenkomen in verschillende vormen, dan wint je boodschap aan overtuigingskracht.